Artikel 1: Werkingssfeer en definities

Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod en elke overeenkomst van opdracht tot het verrichten van werkzaamheden tussen opdrachtgever en Connect Elektra, gevestigd te Brummen. Deze algemene voorwaarden zijn te vinden op www.connectelektra.nl en worden meegestuurd met elke offerte.

In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

  • opdrachtgever: opdrachtgever in de vorm van natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf
  • Connect Elektra: opdrachtnemer, die handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf
  • werk: het totaal van de tussen de consument en Connect Elektra overeengekomen werkzaamheden en de daarbij door Connect Elektra geleverde materialen
  • meer- en minderwerk: door de opdrachtgever gewenste toevoegingen aan respectievelijk verminderingen van het overeengekomen werk die leiden tot bijbetaling boven of inhouding op de overeengekomen aanneemsom
  • schriftelijk: per brief, e-mail, WhatsApp/sms-dienst of enige andere wijze van communicatie die met het oog op de stand der techniek en de in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen hiermee gelijk kan worden gesteld.
  • documenten: door Connect Elektra en/of de opdrachtgever te vervaardigen of te verstrekken adviezen, berekeningen, tekeningen, ontwerpen e.d. Dit kunnen zowel fysieke als digitale documenten betreffen.
  • service: het geheel van handelingen gericht op onderzoek naar en/ of verhelpen van de oorzaak van een onverwacht opgekomen gebrek zoals bijvoorbeeld storing.

Artikel 2: Aanbod

  1. Tenzij een andere geldigheidstermijn wordt vermeld, betreft elke offerte een vrijblijvend aanbod met een geldigheid van 30 dagen. Connect Elektra mag dit aanbod uiterlijk binnen 2 werkdagen na ontvangst van de aanvaarding herroepen.
  2. Indien het aanbod is gebaseerd op door de opdrachtgever verstrekte informatie en deze informatie onjuist/onvolledig blijkt te zijn of naderhand wijzigt, mag Connect Elektra de opgegeven prijzen, tarieven en/of (op)levertermijnen aanpassen.
  3. Het aanbod, de prijzen en/of de tarieven gelden niet automatisch voor nabestellingen of vervolgopdrachten.

Artikel 3: Vergoedingen, tarieven en betaling

  1. Connect Elektra berekent de vergoeding op basis van het aantal bestede uren onder toepassing van het overeengekomen/gebruikelijke uurtarief. Bij geschillen over het aantal bestede/de in rekening gebrachte uren, is de urenregistratie van Connect Elektra bindend, behoudens tegenbewijs van de opdrachtgever.
  2. Connect Elektra hanteert een uurtarief exclusief eventuele toeslagen voor avond/ weekend of spoedwerk, een kilometervergoeding per kilometer reistijd en kosten voor materialen/ onderdelen. Afhankelijk van de gewenste werkzaamheden betaalt de klant minimaal 1 uur. De uurtarieven gelden voor normale werkdagen. Hieronder wordt verstaan: maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur (met uitzondering van erkende nationale feestdagen).
  3. Bij spoedopdrachten of indien de werkzaamheden op verzoek van de opdrachtgever plaatsvinden buiten de normale werktijden, mag Connect Elektra een toeslag berekenen over het uurtarief. De volgende toeslagen gelden dan bovenop de reguliere prijs: maandag-vrijdag tussen 17:00-22:00 uur 50% toeslag, tussen 22:00-07:00 uur 100% toeslag, zaterdag 50% toeslag, zondag 100% toeslag en spoed: 50% toeslag.
  4. Bij annuleringen binnen 48 uur voor de aanvang van de dag van de afspraak of indien de opdrachtgever niet aanwezig is op een bevestigde datum, adres en tijdsblok, wordt er 1 uur annuleringskosten in rekening gebracht. De opdrachtgever krijgt een nota van de annuleringskosten. Deze nota dient binnen 72 uur betaald te worden. Indien de klant in verzuim blijft met betaling, wordt de nota overgedragen naar een incassobedrijf. Alle bijkomende kosten komen voor de rekening van opdrachtgever.
  5. Connect Elektra is gerechtigd bij een opdracht boven € 500,- en voor ten hoogste 25% van het eindbedrag vooruitbetaling te verlangen indien hij dienaangaande voldoende financiële zekerheid stelt.
  6. Connect Elektra draagt zorg voor tijdige facturering. Betaling dient te geschieden binnen 30 dagen. Na overschrijding van de betalingstermijn is de opdrachtgever in verzuim. Connect Elektra is vanaf deze datum gerechtigd wettelijke rente te rekenen over het openstaande, nog niet voldane bedrag.
  7. Connect Elektra is bevoegd de werkzaamheden ten behoeve van de opdrachtgever op te schorten als de opdrachtgever de verzonden factuur onbetaald laat. Connect Elektra zal de werkzaamheden hervatten indien de opdrachtgever niet langer in verzuim is, en voldoende zekerheden stelt voor de verdere nakoming van zijn verbintenissen.

Artikel 4: Totstandkoming overeenkomsten

  1. In overleg met de opdrachtgever wordt een werkopnamebezoek ingepland (datum + tijd).
  2. De offerte omvat een omschrijving van de te verrichten werkzaamheden en de te leveren materialen. De offerte is voldoende gedetailleerd om een goede beoordeling van de offerte door de opdrachtgever mogelijk te maken.
  3. Indien zich tussen het sluiten en de uitvoering van de overeenkomst Connect Elektra (kost)prijsverhogende omstandigheden voordoen door wijzigingen in de wet- en regelgeving, overheidsmaatregelen, valutaschommelingen of wijzigingen in de prijzen van de benodigde zaken, mag Connect Elektra de overeengekomen prijzen en tarieven dienovereenkomstig verhogen en aan de opdrachtgever in rekening brengen.
  4. De vermelde prijzen en tarieven zijn exclusief BTW.
  5. Na het sluiten van de overeenkomst kan Connect Elektra zekerheid bedingen indien hij goede grond heeft te vrezen dat de opdrachtgever zijn betalingsverplichting niet zal nakomen. Indien en zolang de consument in dat geval weigert of niet in staat is zekerheid te stellen, is Connect Elektra gerechtigd de uitvoering van het werk te onderbreken, voor zover dit gerechtvaardigd is.
  6. Verrekening van meer- en minderwerk vindt plaats bij wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht of onvoorziene kostenverhogingen of -verlagingen en afwijkingen van verrekenbare en/of geschatte hoeveelheden/aantallen. Verrekening van meer- en/of minderwerk vindt bij de eindafrekening plaats, tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
  7. Het aanbod vermeldt de betalingswijze.
  8. De overeenkomst komt tot stand door aanvaarding door de opdrachtgever. De aanvaarding gebeurt bij voorkeur en waar mogelijk langs schriftelijke (elektronische) weg. In geval van elektronische opdrachtverlening door de consument bevestigt Connect Elektra langs elektronische weg de ontvangst van de opdracht aan de consument.

Artikel 5: Verplichtingen van Connect Elektra

  1. Connect Elektra verricht het werk conform de bepalingen van de overeenkomst naar beste inzicht, vermogen en kennis overeenkomstig van een goed vakmanschap. De werkzaamheden worden verricht binnen de normale werktijden van Connect Elektra, tenzij anders overeengekomen.
  2. Connect Elektra neemt bij de uitvoering van het werk de daarop van toepassing zijnde voorschriften in acht, zoals deze van kracht zijn of zullen zijn ten tijde van de uitvoering van het werk.
  3. Connect Elektra is verplicht de opdrachtgever te wijzen op de op het eerste gezicht kenbare en voor het werk relevante:
  • onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
  • onjuistheden in de door de opdrachtgever verlangde werkwijzen en constructies;
  • gebreken van de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
  • gebreken in of ongeschiktheid van materialen of hulpmiddelen die door de consument ter beschikking zijn gesteld;
  • onjuistheden in de door of namens de opdrachtgever verstrekte gegevens;

Al het voorgaande voor zover deze zich voor of tijdens de uitvoering van het werk aan Connect Elektra openbaren en Connect Elektra ter zake deskundig moet worden geacht.

Artikel 6: Aansprakelijkheid

  1. Voor schade die direct door Connect Elektra wordt aangericht tijdens de afspraak, is de elektricien aansprakelijk. Onder directe schade wordt enkel verstaan: de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en/of de omvang van de schade, voor zover dat vastgesteld is dat dit de schuld van de elektricien is. Connect Elektra is niet aansprakelijk voor gevolgschade. In alle gevallen van aansprakelijkheid keert Connect Elektra een bedrag uit van maximaal € 1.000,- (inclusief BTW).
  2. Indien Connect Elektra een fout maakt doordat de klant onjuiste of onvolledige informatie heeft gegeven, dan is Connect Elektra voor de daardoor ontstane schade niet aansprakelijk. Ook is Connect Elektra niet aansprakelijk voor indirecte schade. Hieronder valt: gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen, schade door bedrijfsstagnatie, kosten die voortvloeien uit veroordeling in proceskosten en rente- en/of vertragingsschade als gevolg van het verstrekken van onvolledige of onjuiste medewerking en/of informatie die klant heeft verstrekt.

Artikel 7: Verplichtingen van de opdrachtgever

  1. De opdrachtgever stelt Connect Elektra in de gelegenheid het werk te verrichten.
  2. De opdrachtgever zorgt ervoor dat Connect Elektra tijdig kan beschikken over de voor het werk benodigde goedkeuringen (zoals vergunningen en ontheffingen) en de door hem voor het werk te verschaffen gegevens. Connect Elektra geeft hiervoor desgewenst aanwijzingen op zijn vakgebied.
  3. De opdrachtgever verschaft de hem ter beschikking staande aansluitingsmogelijkheden ten behoeve van de voor het werk benodigde energie. De benodigde elektriciteit, gas en water zijn voor zijn rekening.
  4. De opdrachtgever dient er voor te zorgen dat door derden uit te voeren werkzaamheden en/of leveringen, die niet tot het werk van Connect Elektra behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht dat de uitvoering van het werk daarvan geen vertraging ondervindt.
  5. Indien niettemin vertraging in de zin van dit lid ontstaat, dient de opdrachtgever Connect Elektra hiervan tijdig in kennis te stellen.
  6. Indien de aanvang of voortgang van het werk wordt vertraagd door een omstandigheid die voor risico van de opdrachtgever komt, dan dient de opdrachtgever de daaruit voor Connect Elektra voortvloeiende schade te vergoeden indien deze aan de opdrachtgever kan worden toegerekend.

De opdrachtgever draagt het risico voor schade veroorzaakt door:

  • onjuistheden in de opgedragen werkzaamheden;
  • onjuistheden in de door de consument verlangde constructies en werkwijzen;
  • gebreken aan de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
  • (bodem)verontreiniging, milieubelastende stoffen en/of bacteriën (zoals bijvoorbeeld asbest en legionella) in of bij de (on)roerende zaak waaraan het werk wordt verricht;
  • gebreken in materialen of hulpmiddelen die door de consument ter beschikking zijn gesteld;
  • onjuistheden in de door of namens de consument verstrekte gegevens.

Dit laat onverlet de waarschuwingsplicht van Connect Elektra op grond van artikel 5 lid 3.

Artikel 8: Onvoorziene omstandigheden en overmacht

  1. Wanneer zich onvoorziene omstandigheden voordoen, meldt Connect Elektra dat zo spoedig mogelijk aan de opdrachtgever en onderbreekt Connect Elektra, voor zover de onvoorziene omstandigheid dat nodig maakt, zijn werkzaamheden, behalve voor zover de onvoorziene omstandigheid onmiddellijk handelen vereist.
  2. De opdrachtgever vergoedt eventuele extra kosten die Connect Elektra moet maken in verband met een onvoorziene omstandigheid die onmiddellijk handelen vereist en die redelijk zijn ter beperking van de schade, worden door de opdrachtgever vergoed.
  3. Indien de onvoorziene omstandigheid niet onmiddellijk handelen vereist, dan zullen partijen gezamenlijk de verdere uitvoering van het werk bepalen.

Artikel 9: Oplevering

  1. De werkzaamheden zijn conform de overeenkomst opgeleverd op het moment dat de opdrachtgever deze heeft gecontroleerd en de opleverstaat of werkbon voor goedkeuring heeft getekend.
  2. De werkzaamheden worden geacht te zijn goedgekeurd indien:
    a. de opdrachtgever een verstrekte opleverstaat of werkbon niet binnen 2 weken getekend aan de gebruiker retourneert en hij binnen deze termijn ook niet heeft gereclameerd;
    b. Connect Elektra geen opleverstaat of werkbon heeft verstrekt en de opdrachtgever niet binnen 2 weken na afronding van de werkzaamheden heeft gereclameerd;
    c. het resultaat hiervan/het object al voor het verstrijken van voornoemde termijn door de opdrachtgever in gebruik is genomen.
  3. Nog niet verrichte/niet beëindigde werkzaamheden van door of namens de opdrachtgever ingeschakelde derden, die van invloed zijn op een behoorlijk gebruik van het resultaat/object, zijn geen reden tot onthouding van een goedkeuring aan het voltooide werk.
  4. Kleine gebreken die op eenvoudige wijze in een tussen partijen overeengekomen onderhoudstermijn kunnen worden hersteld, zijn geen reden tot onthouding van een goedkeuring, mits deze gebreken niet aan een ingebruikneming in de weg staan.
  5. Indien de opdrachtgever na de oplevering of onderhoudstermijn nog gebreken, onvolkomenheden e.d. constateert, gelden hiervoor de bepalingen van het klachtartikel.

Artikel 10: Garantie door Connect Elektra

  1. Connect Elektra garandeert dat eventuele gebreken in het werk die binnen 6 maanden na de oplevering aan de dag treden kosteloos worden verholpen.
  2. De garantie zoals bedoeld in de voorgaande leden vervalt indien:
  • gebreken aan de installatie niet binnen bekwame tijd nadat ze ontdekt werden of redelijkerwijs ontdekt hadden kunnen worden schriftelijk aan Connect Elektra zijn gemeld;
  • gebreken zijn veroorzaakt door een fout, onoordeelkundig gebruik of verzuim van de consument die de opdracht heeft gegeven of zijn rechtsopvolger, dan wel door van buiten komende oorzaken;
  • het gebrek geen gevolg is van het werk;
  • gedurende de garantietermijn zonder schriftelijke toestemming van Connect Elektra aan een derde opdracht is verstrekt van welke aard dan ook om aan de installatie voorzieningen te treffen, dan wel wanneer door de consument zelf zodanige voorzieningen zijn getroffen, met dien verstande dat de garantie niet vervalt als dat gezien de aard en omvang van de getroffen voorzieningen niet gerechtvaardigd is;
  • gedurende de garantieperiode geen periodiek onderhoud wordt verricht aan apparatuur die onderhoud behoeft;
  • de consument niet aan zijn betalingsverplichtingen heeft voldaan.

Het bepaalde in dit artikel laat onverlet de aansprakelijkheid van Connect Elektra op grond van de wet.

Artikel 11: Klachten

  1. De opdrachtgever controleert de geleverde zaken direct na ontvangst en vermeldt eventuele zichtbare gebreken, defecten, beschadigingen en/of afwijkingen binnen 2 werkdagen schriftelijk aan Connect Elektra. Indien dergelijke klachten niet tijdig worden gemeld, worden de zaken geacht in goede staat te zijn ontvangen en aan de overeenkomst te beantwoorden.
  2. Overige klachten over de geleverde zaken meldt de opdrachtgever direct na ontdekking – maar uiterlijk binnen de overeengekomen garantietermijn – schriftelijk aan Connect Elektra. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor risico van de opdrachtgever.
  3. Klachten over verrichte werkzaamheden meldt de opdrachtgever direct na ontdekking – maar uiterlijk binnen 7 dagen na oplevering – schriftelijk aan Connect Elektra. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn voor risico van de opdrachtgever. Indien dergelijke klachten niet tijdig worden gemeld, worden de werkzaamheden geacht conform de overeenkomst te zijn verricht.
  4. Bij gebreke van een tijdige klacht, is geen beroep mogelijk op een overeengekomen garantie.
  5. Klachten schorten de betalingsverplichting van de opdrachtgever niet op.
  6. De opdrachtgever stelt Connect Elektra in staat de klacht te onderzoeken en verstrekt alle hiervoor relevante informatie.
  7. Geen klachten zijn mogelijk over:
    a. in de branche geaccepteerde geringe afwijkingen wat betreft opgegeven capaciteiten, functionaliteiten, afmetingen e.d.;
    b. fouten in al goedgekeurde documenten;
    c. gebreken of defecten die geheel/gedeeltelijk het gevolg zijn van normale slijtage;
    d. zaken die na ontvangst door de opdrachtgever van aard en/of samenstelling zijn veranderd of anderszins zijn gewijzigd dan wel geheel of gedeeltelijk zijn be- of verwerkt.
  8. De consument mag altijd kiezen voor kosteloos herstel of vervanging van de zaken respectievelijk het alsnog op de juiste wijze uitvoeren van de overeengekomen werkzaamheden, tenzij dit in redelijkheid niet kan worden gevergd van Connect Elektra. In dit laatste geval mag de opdrachtgever de overeenkomst bij schriftelijke verklaring ontbinden of een korting op de overeengekomen prijs of vergoeding verlangen.

Artikel 12: Toepasselijk recht

Het Nederlands recht is van toepassing op de overeenkomsten die op basis van deze algemene voorwaarden zijn gesloten, worden gewijzigd of aangevuld, tenzij op grond van dwingende regels ander recht van toepassing is.